نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه تاریخ و تمدن ملل اسلامی، دانشگاه آزاد اسالمی واحد مشهد
چکیده
عصر تیموری یکی از باشکوهترین دورههای تاریخی در هنر نگارگری ایران اسلامی بوده است. نگارهها از با ارزشترین اسناد برای شناخت و درک فرهنگ پوشش طبقات مختلف جامعه در هر می باشند. هنرمندان با ذوق ایرانی در شاهکارهای این عصر بانوان را در پوششهای فاخر و رنگارنگ به تصویر کشیدهاند که با بررسی آن با میراثی غنی از فرهنگ پوشش اسلامی که در لابه لای تاریخ پنهان شده میتوان آشنا شد. این پژوهش با گردآوری مطالب کتابخانهای به روش توصیفی و تحلیلی سعی بر آن دارد تا به پاسخ این پرسش دست یابد که پوشش بانوان خراسان عصر تیموری چه سیر تحولی را در هر دوره پشت سر گذاشته است و عناصر اصلی و تزئینی پوشاک در این دوره چگونه بوده است. برای پاسخ به این سؤالات با بررسی دقیق وهمه جانبه مینیاتورهای این دوره و توصیف آنها و تحلیل اطلاعات مستخرج شده به این نتیجه رسیدهایم که در دوره تیموری پوشش بانوان در هر سه دوره ( شاهرخ ، میرزا بایسنقر میرزا ، سلطان حسین بایقرا ) جنبه پوشیدگی خود را حفظ کرده است، اما به لحاظ فرم و طرح پوشش همچنین تزئینات کاربردی تغییرات بسیاری را هر دوره پشت سر گذاشته است که شامل تغییر در لایههای تن پوش، فرم سرپوشها، کاربرد بیشترعناصر تزئینی در تن پوشها میباشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Investigating the evolution of women's clothing (style, decorations, and motifs) in Greater Khorasan during the Timurid period based on Herat school illustrations
نویسنده [English]
M.Sc. Graduated, Department of History and Civilization of Islamic Nations, Islamic Azad University, Mashhad Branch, Mashhad, Iran
چکیده [English]
ABSTRACT
The Herat school of painting is often regarded as the apogee of Persian painting. Owing to the fact of the glory of the Iranian miniature in the Timurid period this study focused on the recognition of the evolution of Khorasan women's clothing in the Timurid paintings. Due to the importance of the Timurid illustrations in the recognition of the culture of clothing in the historical context, the author tried to fill the scientific gap in this field by inquiring about the evolution which has been taken place in the clothing of Khorasan women of the Timurid era. In addition, the principal and decorative elements of clothing in this period were investigated. The methodology of this research was descriptive-analytical methods, and the data was gathered through the library studies. The results of this study demonstrated that in all three periods (Shahrokh, Baysunghur, and Sultan Husayn Bayqara Mirza) of the Timurids, female's clothing has retained its function of coverage, but in terms of form and design as well as functional decorations has undergone many changes in each period. These evolution included changes in the layers of the cap, the shape of the cap, and the more attention to the decorative elements in the cap.
کلیدواژهها [English]