درآمدی بر زیبایی‌شناسی قالی خشتی چالِشتُر

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار دانشکده هنر و علوم انسانی ، دانشگاه شهرکرد

2 دانشجوی دکتری تاریخ تطبیقی و تحلیلی هنر اسلامی، دانشگاه هنر تهران

چکیده

تحقیقات انجام‌شده در مورد طرح‌های قالی دستباف ایرانی بیشتر به نام محل بافت همانند قالی اصفهان، چالشتر، کاشان، نائین و غیره مشهور شده و تا حد زیادی مردم برحسب نام محل بافت قالی، آن را انتخاب می‌کنند؛ اما در مورد ویژگی‌های زیبایی‌شناسی قالی مناطق و در این مبحث قالی‌های خشتی چالشتر که از لحاظ طرح، نقش، رنگ و تکنیک بافت دارای معروفیت جهانی هستند، کمتر آثاری یافت می‌شود. با توجه به موضوع موردنظر، زمانی که صحبت از زیبایی‌شناسی قالی خشتی می‌شود، باید این نکته را در نظر گرفت که: چه شاخصه‌هایی برای زیبایی قالی خشتی باید در نظر گرفت؟ به تعبیر دیگر این سؤال مطرح می شود که: می‌توان اصول زیبایی‌شناسی را بر یک ‌تخته قالی خشتی حاکم کرد و حکم زیبایی به آن داد؟ این سؤال به ‌نوعی سؤال کلی تاریخ زیبایی‌شناسی است و آن اینکه زیبایی و امر زیبا چیست؟ برای بسط موضوع تحقیق و از آنجا که یکی از اهداف این پژوهش شناخت زیبایی در حوزه قالی خشتی منطقه چالشتر است با ارائه مفاهیم زیبایی و امر زیبا؛ از دیدگاه برخی از صاحب ‌نظرانی که عموماً با گرایش به فلسفه (در شرق و غرب) بدین مهم پرداخته‌اند، مقایسه شد. در قسمت نتیجه‌گیری ضمن صحه گذاشتن بر سؤال تحقیق، این نکته استنباط شد که زیبایی در قالی خشتی به دو گروه بیرونی یا فرمی و درونی یا محتوایی قابل تقسیم‌بندی است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

An introduction to the aesthetics of Chaleshtor’s lozenge rugs

نویسندگان [English]

  • Afsaneh Ghani 1
  • Fatemeh Mehrabi 2

1 Assistant Professor, Faculty of Arts and Humanities, Shahrekord University, Shahrekord, Iran

2 PhD candidate in Comparative and Analytical History of Islamic Art, University of Art, Tehran, Iran

چکیده [English]

 
Researches on the design of Iranian handmade rugs have extremely conducted based on the regional taste of carpeting. The Iranian people select the carpet primarily based on the city of weaving. Thus, the aesthetic features of the rug correspond to the second criteria of carpet selection. This is a general question of the history of aesthetics under this broad inquiry: what is beauty and what is the beautiful commodity? In this regard, Chaleshtor’s lozenge rugs, which are world-famous textiles in terms of design, pattern, color and texture, were selected as the case studies. Given the subject matter, it was important to the authors to know: what are the characteristics of the beauty of the lozenge rugs? In other words, this question emerged: can the principles of aesthetics rule over a single piece of lozenge rug and give it a beautiful verdict? The goals of this research was to recognize the beauty of lozenge rug woven in Chaleshtor. The authors presented the different attitudes and interpretations of aesthetics from the perspective of the scholars in the field who were generally experts in the philosophy of aesthetics. The results of this study demonstrated that beauty factors in the Chaleshtor’s lozenge rugs can be divided into two groups, external (form of design) and internal (content of design). The complementary analysis of lozenge rugs which was conducted based on the theory of ‘form of design’ indicated that visual features such as unity in diversity in terms of carpet layout, unity and diversity in the color elements, color unity in the whole context of the carpet layouts, and the color compositions make the Chaleshtor’s lozenge rugs as the beautiful commodity.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Beauty
  • aesthetics
  • Chaleshtor
  • Lozenge rugs
  1. احیائی، محمد و قانی، افسانه .(۱۳۸۹). «رویش و زایش خشت و نو شوندگی و نو کنندگی فرش با بررسی گاهان و فرش چالشتر»،  فصلنامه علمی – پژوهشی گلجام، شماره ۱۷، صص ۱۰۳-۱۱۶.
  2. افلاطون.( بی‌تا). رساله مهمانی.  ترجمه­ی رضا کاویانی و محمدحسن لطفی، تهران: ابن‌سینا.
  3. آرشیو عکس اتحادیه تعاونی های فرش دستباف روستایی استان چهارمحال و بختیاری واقع در خیابان ملت غربی.
  4. پازوکی، شهرام.(1383). «تاریخی گری و نسبت آن با بنیادهای نظری تاریخ هنر»، خیال، شماره 10، صص 13-4.
  5. جوانی، اصغر، ایزدی جیران، اصغر، فکوهی، ناصر و قانی، افسانه.(1394). «عوامل مؤثر در پیدایی نقوش قالی خشتی چالشتر»، فصلنامه علمی- پژوهشی نگره،  دوره 10، شماره 33، صص 65-50.
  6. -------------- . (1395). «اصول زیبایی شناسی در قالی خشتی چالشتر»، دوفصلنامه علمی ترویجی پژوهش هنر، جلد 6، شماره 12، صص 37-51.
  7. چیت‌سازیان، امیرحسین.(1385). «نمادگرایی و تأثیر آن در قالی ایران»، فصلنامه علمی پژوهشی گلجام، شماره چهار و پنج، صص 56-37.
  8. حاج محمد حسینی و آیت الهی، همایون و حبیب‌الله.(1384). «زیبایی‌شناسی قالی‌های روستایی ایران»، فصلنامه علمی - پژوهشی گلجام، شماره یک، صص95-61.
  9. درگی، عباس. (1378). فرم و رنگ در هنرهای تزئینی سیستان و بلوچستان، پایان‌نامه کارشناسی ارشد(چاپ‌نشده)، دانشگاه تربیت مدرس.
  10. دریایی، نازیلا. (1386). زیبایی‌شناسی در قالی دستباف ایران. چاپ اول، تهران: مرکز ملی فرش ایران.
  11. رید، هربرت. (1352). هنر و اجتماع. مترجم: سروش حبیبی،  چاپ اول، تهران: امیرکبیر.
  12. سوانه، پیر.(1389). مبانی زیبایی‌شناسی. مترجم:  محمد رضا ابوالقاسمی، تهران: نشر ماهی.
  13. صادقیان، حمید و مدنی، لیلا.(1388). «بررسی نقشمایه درخت بیــد مجنون در قالی نقش خشتی استان چهارمحال و بختیاری»، نشریه علمی پژوهشی گلجام، شماره 12، صص 86-69.
  14. صدری، مهرداد.(1384).«مفاهیم نمادین در نقوش قالی سنقر»، فصلنامه علمی پژوهشی گلجام، شماره صفر، صص 41-32.
  15.  ضیمران، محمد. (1377). هنر و زیبایی. تهران: نشر کانون.
  16. عمید، حسن. (1381). فرهنگ فارسی عمید. تهران: نشر امیرکبیر.
  17. قانی، افسانه. (1398). تحلیل فرهنگی قالی خشتی چالشتر، تهران، انتشارات سمت.
  18. ------- . (1397). «بازشناسی و تحلیل کاربردهای قالی خشتی چالشتر»، فصلنامه علمی-پژوهشی پژوهش های انسان شناسی ایران، دوره 8، شماره 10، صص 187-167.
  19.  کروچه، بندتو.(1393). کلیات زیبایی‌شناسی هنر. ترجمه فؤاد روحانی، تهران: انتشارات علمی فرهنگی.
  20. مددپور، محمد.(1387). آشنایی با آرای متفکران درباره هنر. تهران: سوره مهر.
  21. مورفی، هوارد. (1385). «انسان‌شناسی هنر». ترجمه: هایده‌ی عبدالحسین زاده، فصلنامه‌ خیال، فرهنگستان هنر، صص 20 – 69.
  22. نصوحی، رضا.(1391). گفتگوی حضوری، تاجر و تولید کننده قالی های چالشتر.
  23. نکوئی اصفهانی، محسن.(1374). مطالعات جامع قالی دستباف استان چهارمحال و بختیاری. طرح تحقیقی (چاپ‌نشده)، سازمان جهاد کشاورزی استان.

23. Crowther, Paul.( 1996)." The signtificance of kant's pure aesthetic judgement". British Journal of Aesthetics, Vol 36, No 2, April.

24. Smallwood, Philip.(1996). Problems in the definition of critism. British Journal of Aesthetics, Vol. 36, No. 3, July.

دوره 1، شماره 1
شهریور 1399
صفحه 137-151
  • تاریخ دریافت: 25 اردیبهشت 1399
  • تاریخ بازنگری: 03 تیر 1399
  • تاریخ پذیرش: 01 تیر 1399