نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دکتری پژوهش هنر، مدرس دانشگاه علم و فرهنگ
2 عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی فضیلت سمنان
3 عضو هیات علمی دانشگاه هنر و معماری پارس
چکیده
منطقه بلوچستان از معدود مناطق ایران است که با وجود تغییرات سریع در زندگی مدرن به حفظ پوشش سنتی خود پایبند بوده است. حفظ این البسه هویت متمایز فرهنگی آنها را نسبت به دیگر اقوام ایرانی آشکار میسازد. هدف از نگارش این مقاله بررسی ویژگی های هندسی سوزندوزی بلوچ است. این نقوش هندسی در میان رودوزی های سنتی ایران خاص و منحصر به فردند. بنابراین پژوهش حول محور پاسخ به این سوال شکل گرفت که چه ویژگی های شاخص هندسی می توان در زیبایی شناسی سوزن دوزی بلوچ یافت؟ به عنوان فرضیه و پاسخ به این پرسش می توان فرم مثلث را به عنوان اصلی ترین ویژگی هندسی این نقوش معرفی کرد. به عبارت دیگر زیباییی شناسی هندسی مثلث بر این نقوش حاکم است. با استفاده از روش تحقیق کیفی-توصیفی از نوع تاریخی و جمعآوری اطلاعات اسنادی نقوش سوزندوزی بلوچ و ویژگیهای خاص هندسی آن مورد مطالعه قرار گرفته است.
بر اساس یافته ها، یکی از اساسی ترین ویژگی های زیبایی شناسانه نقوش سوزن دوزی بلوچ در هندسی بودن آن ها است. نقوش هندسی غالب نیز عبارتند از مربع یا لوزی و مثلث. لوزی و مربع را نیز می توان حاصل به هم پیوستن مثلث های کوچکتر دانست. بدین ترتیب می توان مطبق فرضیه پژوهش، زیبایی شناسی هندسی سوزن دوزی بلوچ را برپایه شکل مثلث دانست.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
A survey on recognition of the geometric patterns in Baloch’s needlework
نویسندگان [English]
1 Ph.D. in Art Research, University of Science and Culture, Tehran, Iran
2 M. A. in Painting, Fazilat Institute of Higher Education, Semnan, Iran
3 M.A. in Illustration, Pars Institute of Higher Education of Architecture and Art, Tehran, Iran
چکیده [English]
Abstract
Baluchistan is one of the few areas in Iran that its people still using traditional costumes and clothes. It happens despite the rapid changes in modern life and globalization. The purpose of this paper is to examine the geometric features of Baloch’s needlework. These geometric patterns are unique among traditional Iranian embroideries. The research revolved around the answer to the question that what features of the geometric index can be found in the aesthetics of Baloch’s needlework? As a hypothesis and answer to this question, the shape of the triangle can be introduced as the main geometric feature of these patterns. In other words, the geometric aesthetics of the triangle dominates these patterns. This article was written by using the qualitative-descriptive and historical research methods. According to the findings, one of the most basic features of the Baloch’s needlework is that they are accomplished as the geometric pattern. The predominant geometric patterns are square, rhombus, and triangle shapes. The rhombus and the square can also be considered as the result of the joining of smaller triangles. Thus, according to the research hypothesis, the geometric foundation of Baloch’s needlework are constructed based on the shape of the triangle.
کلیدواژهها [English]