نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانش آموخته کارشناسی ارشد فرش ، دانشکده هنرهای کاربردی ، دانشگاه هنر
2 استادیار گروه آموزشی فرش، دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر
چکیده
موزه به طور کلی یکی از نخستین ابزارهایی است که انسان برای ثبت تغییرات فرهنگی ابداع کرد. موزهها همچون شناسنامه نشانگر هویت ملی و تاریخی انسان هاست. موزه ملی فرش به لحاظ موضوعی هویت تاریخی و هنری دارد. این موزه، به عنوان یکی از غنی ترین موزههای تخصصی در سال 1356 برای بازدید گشایش یافت. هدف کلی از پژوهش پیش رو بررسی عملکرد موزه در جذب مخاطب می باشد. در جستجوی اسنادی و مطالعات کتابخانهای مشخص شد که مطالعاتی در زمینه آسیب شناسی وضعیت نمایش آثار در موزه تخصصی فرش صورت نگرفته و در برخی از مصاحبههای چاپ شده در مجلات تخصصی به برخی از نقاط ضعف موزه به طور سطحی اشاره شده است. در تحقیق حاضر ضمن تبیین تعریف موزه و اهداف موزه و استانداردهای موزه آرایی؛ موزه فرش به لحاظ پدیده نمایش آثار از منظر بصری به شیوه مطالعات کتابخانهای و میدانی بررسی شد. با توجه به محدودیت منابع مکتوب، این بررسی با ارائه200 عکس، تکمیل 240 پرسشنامه بین بازدیدکنندگان، مصاحبه با بازدیدکنندگان و پرسنل موزه و مشاهده صورت گرفت. نتایج نشان داد: موزه فرش در ابتدای شکل گیری و در آن مقطع زمانی جایگاه خوبی داشته ولی در حال حاضر با توجه به هدف، تاریخچه و فرایند شکل گیری موزه از ابتدا و پیشرفت تکنولوژی، از استانداردهای موزهداری فاصله گرفته و به لحاظ سطح کیفی افت کرده است و در نهایت چیزی را عرضه میدارد که پاسخگوی نیازهای جامعه نیست. علوم و تکنولوژی روز موزهداری و روشهای مدرن در نمایش آثار استفاده نمیشود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Assessment the visitors attitudes towards the artifact exhibition in the Carpet Museum of Iran
نویسندگان [English]
1 M.A. in Carpet, University of Art, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Faculty of Applied Arts, University of Art, Tehran, Iran
چکیده [English]
Abstract
The purpose of modern museums is to collect, preserve, interpret, and display objects of artistic, cultural, or scientific significance for the education of the public. The Carpet Museum of Iran as an art museum located in Tehran and founded in 1976, exhibits a variety of Persian carpets from all over Iran, dating from the 16th century to the present. Despite the significant role of the national art museums in popularizing the knowledge of arts among the society, there were not conducted adequate studies on assessment the public attitudes toward the quality offered by the museums in terms of the artifact exhibition. To begin to address this gap, we studied the performance of the Carpet Museum of Iran in attracting the audience. The research was conducted by presenting 200 photographs of different types and formats of artistic exhibitions through the 240 questionnaires which were distributed among the visitors of Carpet Museum in Tehran. In addition, semi-structured interviews were conducted with the visitors and museum staff. The results suggest that the Carpet Museum had provided the positive services at the beginning years of its establishment, but the ignorance to the advancement of technology in museum standards deceased extremely its application in meeting the visitor demands. Recently, the level of visitor management has almost dropped, and its services and facilities does not meet the expectations of Iranian society.
کلیدواژهها [English]