نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
کارشناس ارشد فرش مدیریت و اقتصاد
چکیده
هنرهای تزیینی و ذهنی همواره از دیرباز با نماد و اسطوره همراه بوده و باعث انتقال مفاهیم اسطوره ای از طریق ایجاد نقش به وسیله هنر بوده است. نقش درخت، یکی از این نمادها است که در قالی کرمان جایگاه خوبی به دست آورده است. نقش درخت در قالی کرمان معمولا به دو روش طراحی شده است. طرح اول، نزدیک به طرح درخت های موجود در طبیعت طراحی شده و طرح دوم، از قالب طبیعی بودن دور شده و طرح نمادین به خود گرفته و آن را حفظ کرده است. بدین منظور سوال های اصلی پژوهش عبارتند از: آیا به علت نمادین بودن طرح درختی-سروی در قالی کرمان، تزیینات و فرم بصری درخت، حفظ شده یا تغییراتی در آن به وجود آمده است؟ آیا طرح درختی های آزاد (رئالیسم) در قالی های درختی کرمان در شکل و فرم طبیعی نزدیک به طبیعت طراحی شده است؟ که در این پژوهش سوالاتی این چنین مورد بررسی قرار خواهند گرفت. این تحقیق به روش توصیفی-تحلیلی است که به طریق گردآوری اطلاعات کتابخانه ای انجام شده است. نتیجه پژوهش نشان می دهد، در گروه اول، فرم درخت ها (سرو) انتزاعی و متقارن و به دور از شکل طبیعی درخت در طبیعت است و مفهوم نمادین دارند و به همین علت نمادین بودن شکل آن حفظ شده و در گروه دوم، این فرم درخت ها به طبیعی بودن و یا رئالیسم نزدیک تر شده است و فرم رها و رقصان و غیر متقارن به خود گرفته و معنای نمادین ندارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Analysis of the Role of Tree in Kerman's Carpets
نویسنده [English]
Master of Art, Freelance Researcher, Kerman
چکیده [English]
Abstract
Kerman is one of the famous carpet weaving regions of Iran which has shone in different periods of time. Kerman's carpet possess many symbols and signs, each of them has its own meaning and definition among which this paper focused on the tree symbols that are very scenically worked in Kerman carpet. The role of tree in addition to having a natural and apparent meaning, it has a symbol that has been used especially in the arts of ancient Iran. Thus, tree symbol has gained a prominent place in the design of Kerman carpet. Some of the tree designs that exist in carpet, designed in a very natural appearance and some of them have changed from being natural and have taken on a symbolic design. For this purpose, this paper focused to answer this question that has the role of the tree of life in the Tree-Cypress carpet of Kerman take on a symbolic meaning? Moreover, I tried to respond this query that does the design of realistic trees contain a specific symbolic meaning in the field of carpet design? The research methodology is descriptive-analytical, and the basic data were gathered mostly through the library studies. In this research, five tree models were analyzed, compared with together, and finally divided into two groups. It is worthy to be mentioned that in the first group of symbols the form of the trees (mostly cypress) is designed abstract, symmetrical and far from the natural shape of those trees in the nature. In the second group, the form of trees is closer to their natural shape (realism) since they have been designed unbound, dancing and asymmetrical forms.
کلیدواژهها [English]