پژوهشی تطبیقی بر نمادهای ایران باستانی و تاثیر آن در قالی های پس از اسلام

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه آموزشی باستا نشناسی ، دانشکده هنر، دانشگاه بیرجند

2 عضو هیات علمی گروه فرش، دانشکده هنر، دانشگاه بیرجند

چکیده

طراحان قالی‌های در هر زمان، تحت تأثیر دین و آیین و فرهنگ بومی به استفاده از نقوش نمادین در قالی‌هامی‌پردازند. در دوره اسلامی نیز قالی‌های ایرانی، تحت تأثیر فرهنگ و مذهب زمان خویش قرارگرفته و از نمادگرایی اسلامی بهره‌مند شده‌اند. این نمادها بسیار متنوع بوده، اما آنچه مطرح است آن نمادهایی است که ریشه در ایران پیش از اسلام داشته، اما در قالی‌های ایرانی-اسلامی بار دیگر تجلی‌یافته‌اند. مقاله حاضر با روش تطبیقی-تحلیلی می‌کوشد تا با بررسی نقوش باستانی به طبقه‌بندی و تحلیل این نمادها پرداخته، سپس به سؤالاتی همچون چرایی دلایل کاربردی این نقوش بر قالی‌های ایرانی در دوره اسلامی و چگونگی تطابق این نقوش با اندیشه اسلامی پاسخ دهد. با توجه به گستردگی نقوش نمادین با مضامین باستانی،‌ در این پژوهش تنها سه نماد مورد بحث و تحلیل قرار خواهد‌ گرفت که شامل نقوش نمادین؛ ققنوس، جدال شیر و گاو و نماد فروهر هستند. می‌توان دریافت که نمادها زمانی می‌توانند به حیات خود ادامه دهند که مطابق نگاه مذهبی و سیاسی جامعه آن روز باشند. در این میان نقوش باستانی در سه رده توانسته‌اند در دوره اسلامی دوام یابند؛ 1- به لحاظ ساختاری همچون گذشته اما در معنا منطبق با بینش اسلامی تغییر یافته‌اند 2- به لحاظ ساختاری و معنا همچون گذشته اما با توجه به آن که منافاتی با اندیشه اسلامی ندارد دوام یافته و تنها معناهایی بر آن افزوده شده است 3- به لحاظ ساختاری و معنایی همچون دوره گذشته بوده اگرچه با اندیشه اسلامی مطابقت نداشته اما با اندیشه سیاسی و نظام سلطنتی منطبق بوده‌اند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A comparative study on the symbols of ancient Iran and its effect on post-Islamic carpets

نویسندگان [English]

  • Saman Farzin 1
  • Mohamad Amin Hajizadeh 2

1 Department Of Archaeology, University of Birjand

2 Faculty Member, University of Birjand

چکیده [English]

Carpet designers at all times, under the influence of indigenous religion and culture, use symbolic patterns on carpets. In the Islamic period, Iranian carpets were influenced by the culture and religion of their time and benefited from Islamic symbolism. These symbols are very diverse, but what is at stake are the symbols that have their roots in pre-Islamic Iran, but have re-emerged in Iranian-Islamic carpets. The present article tries to classify and analyze these symbols by comparative-analytical method by examining ancient motifs, then answers questions such as why these motifs are applied to Iranian carpets in the Islamic period and how these motifs correspond to Islamic thought. Due to the wide range of symbolic motifs with ancient themes, in this research, only three symbols will be discussed and analyzed, which include symbolic motifs; Phoenix is ​​the battle of lions and cows and is the symbol of Forouhar. It can be seen that symbols can survive as long as they conform to the religious and political views of the society of that day. Among these, ancient motifs in three categories have been able to survive in the Islamic period; 1- Structurally as in the past but changed in meaning in accordance with the Islamic vision 2- Structurally and meaningfully as in the past but due to the fact that it does not conflict with Islamic thought has lasted and only some meanings have been added to it 3- To Structurally and semantically, it was the same as the previous period, although it did not correspond to Islamic thought, but it corresponded to the political thought of society and the monarchy.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Carpet
  • Islamic Period
  • Phoenix
  • Farvahar
  • Lion and Bull Combat
  1. اسماعیل‌پور مطلق، ابوالقاسم، (1383)، تخت جمشید: از معبد تا تختگاه، مجله علوم اجتماعی، شماره 6، ص 38 تا 46.
  2. آلن، تونی، فیلیپس، چارلز، کریگان، مایکل، (1384)، سرور دانای آسمان­ها، ترجمه: زهره هدایتی و رامین کریمیان، تهران: نشر نی.
  3. بورکهارت، تیتوس، (1376)، هنر مقدس (اصول و روش­ها) ترجمه: جلال ستاری، تهران: نشر سروش.
  4. بویس، مری، (1374)، تاریخ کیش زرتشت، ترجمه : همایون صنعتی­زاده، تهران: نشر توس.
  5. بهار، مهرداد و کسرائیان، نصرالله، (1375)،  تخت جمشید، چاپ چهارم، تهران: چاپخانه سکه.
  6. بهار، مهرداد، (1388)، پژوهشی در اساطیر ایران، تهران: نشر آگه.
  7. بیکرمن، هنینگ و دیگران، (1384)، علم در ایران و شرق باستان، ترجمه: همایون صنعتی­زاده، تهران: نشر قطره.
  8. پرهام، سیروس.(1371). دستبافت های عشایری و روستایی فارس. تهران: امیرکبیر.
  9. پوپ، آرتور، اکرمن، فیلیپس، (1387)، سیری در هنر ایران (از دوران پیش‌ازتاریخ تا امروز)، ترجمه: نجف دریابندری و دیگران، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
  10. تناولی، پرویز، (1368)، قالیچه­های تصویری ایران، تهران: نشر سروش.
  11. چیت سازیان، امیرحسین، (1385)، نمادگرایی و تأثیر آن در فرش ایران، گلجام، شماره 4 و 5، ص 37 تا 57.
  12. خزایی، محمد، (1386)، تأویل نقوش نمادین طاووس و سیمرغ در بناهای صفوی، مطالعات هنرهای تجسمی، شماره 26،ص 24 تا 27.
  13. دادگر، لیلا، (1380)، قالی­های تصویری موزه فرش ایران، تهران: سازمان میراث فرهنگی.
  14. دهخدا، علی اکبر، (1373)، لغت نامه، جلد 14 و 29، تهران: دانشگاه تهران.
  15. زرین­پوش، فرزانه، (1384)، نگاره بالدار هخامنشی، مجله رشد آموزش تاریخ، شماره 20، ص 21 تا 26.
  16. شهبازی، علیرضا شاپور،  (1354)، پژوهش­های هخامنشی، شیراز: مؤسسه تحقیقات هخامنشی.
  17. طاهری، صدرالدین، (1391)، کهن الگوی شیر در ایران، میان رودان و مصر باستان، نشریه هنرهای زیبا، شماره 49، ص 83 تا 93.
  18. طاهری، علیرضا، (1388)، تأثیر سیمرغ بر روی هنر اسلامی، بیزانسی و مسیحی، نشریه هنرهای زیبا – هنرهای تجسمی، شماره 38، ص 15 تا 24.
  19. عابددوست، حسین و کاظم پور، زیبا، (1388)، تداوم حیات اسفنکس­ها و هارپی­های باستان در هنر دوره اسلامی، فصلنامه نکره، شماره 13، ص 88 تا 91.
  20. قلی­زاده، خسرو، (1389)، خاستگاه سیمرغ از دیدگاه اسطوره­شناسی تطبیقی، سال هفتم، شماره 28، فصلنامه پژوهش­های ادبی،ص 61 تا 96.
  21. کاشفی، جلال‌الدین سلطان، (1391)، جایگاه قدسی «آب» در نقش برجسته و تندیس‌هایطاق‌بستان، مجله جلوه هنر، شماره 8، ص 29 تا 41.
  22. کفشچیان، اصغر، یاحقی، مریم، (1390)، بررسی نمادین در نگارگری ایران، باغ نظر، شماره 19، ص 65 تا 75.
  23. گیرشمن، رمان، (1371)، هنر ایران (در دوران ماد و هخامنش)، ترجمه: عیسی بهنام، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
  24. مرادی غیاث آبادی، رضا، (1379)، تخت جمشید، تهران: نشر نوید.
  25. ﻣﻮﺫﻥﺟﺎﻣﻲ، ﻣﺤﻤﺪ ﻣﻬﺪﻱ،(1379)، ﺁﺩﺍﺏ ﭘﻬﻠﻮﺍﻧﻲ، ﺗﻬﺮﺍﻥ: نشر قطره.
  26. نامجو، عباس، فروزانی، سید مهدی، (1392)، مطالعه‌ی نمادشناسانه و تطبیقی عناصر نقوش منسوجات ساسانی و صفوی، فصلنامه علم و فرهنگ، شماره 1، ص 21 تا 42.
  27. نصرالله منشی، ابوالمعالی، (1351)، کلیله و دمنه به تصحیح مجتبی مینوی، تهران: نشر دانشگاه تهران.
  28. ورمازون، مارتن، (1375)، آیین میترا، ترجمه نادرزاده، ج 2، تهران: نشر چشمه
  29. هینتس، والتر، (1376)، دنیای گمشده ایلام، ترجمه: فیروز فیروزنیا، تهران: نشر علمی و فرهنگی.
  30. یاحقی،محمدجعفر ( 1388)؛ فرهنگ اساطیر و داستانواره­ها در ادبیات فارسی؛ تهران؛ نشر فرهنگ معاصر.
دوره 1، شماره 2
اسفند 1399
صفحه 127-137
  • تاریخ دریافت: 20 خرداد 1400
  • تاریخ بازنگری: 15 تیر 1400
  • تاریخ پذیرش: 26 تیر 1400