بررسی و تحلیل کتیبه های خوشنویسی فرش‌های موجود در موزه ویکتوریا آلبرت و متروپولیتن

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد رشته هنراسلامی (مطالعات تاریخی)، دانشگاه بیرجند

2 استادیاردانشگاه بیرجند

چکیده

فرش های ایرانی، دارای طرح و نقش مختلفی از جمله خوشنویسی هستند. خوشنویسی در فرش در کنار سایر عناصر، مضامین و مفاهیمی دارد که اغلب شامل آیات و احادیث، اشعار و یا نام و نشانی بافنده و طراح فرش است. مسئله این پژوهش پاسخ به این سوال است که از چه مفاهیم و مضامینی در کتیبه‌های خوشنویسی فرش‌های موزه متروپولیتن و ویکتوریا آلبرت استفاده شده است؟ و کتیبه‌های خوشنویسی فرش‌های مورد مطالعه، چه اشکالی داشته‌اند و کتیبه‌ها در چه بخش‌هایی از فرش کاربرد داشتند؟ هدف مقاله، بررسی و تحلیل مضامین کتیبه‌های خوشنویسی فرش‌های دو موزه از منظر تاریخی، ادبی و دینی است. روش تحقیق توصیفی - تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات، کتابخانه‌ای و جمع‌آوری تصاویر از سایت دو موزه بوده است. نتایج مشخص می‌کند، در فرش‌های بررسی شده، سه نوع مضمون تاریخ‌نگاری(نام بافنده یا سفارش دهنده)، ادبی (قالب غزل، قصیده و رباعی) و دینی (آیاتی از قرآن) و بیشتر با خوشنویسی نستعلیق در کتیبه-ها مشهود است. کتیبه های خوشنویسی تاریخ‌نگار به درج تاریخ بافت و نام بافنده و گاه عمل او اشاره دارد، کتیبه‌های دینی، در وصف خداوند و توحید است و کتیبه های ادبی به وصف بهار، یار و غنیمت شمردن فرصت پرداخته است. تنوع شکل کتیبه‌های خوشنویسی نیز شامل مستطیل، بازوبندی، قلمدانی، مربع و ترنجک است که به ترتیب بیشترین کاربرد کتیبه ها در فرشهای بررسی شده دو موزه، مربوط به 1. حاشیه اصلی یا پهن، 2. متن فرش، 3. حاشیه باریک (طره) و 4. در مرکز فرش و یا محل قرارگیری، ترکیبی از 4 مورد است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Analysis of Calligraphy Epigraphs on Carpets Kept in the Victoria and Albert Museum and the Metropolitan Museum of Art

نویسندگان [English]

  • Fatemeh Hosseini Sefat 1
  • Arezoo paydar Fard 2

1 Faculty of Art. Islamic art department, University of Birjand

2 Art Faculty, University of Birjand

چکیده [English]

Persian carpets have entailed assorted designs, patterns and ornaments of which this paper focused on calligraphy. The use of calligraphy in carpets along with other elements entails some themes and concepts. These themes include some ayahs, hadiths, and poems as well as the weaver or the designer's signature. This study answered the question that what concepts and themes have been used in the carpet epigraphs preserved in the Victoria and Albert Museum (London) and the Metropolitan Museum of Art (New York). The aim of this study was the historical, literary and religious investigation and analysis the epigraphs on carpets kept at the mentioned museums. This qualitative study was conducted using a descriptive-analytic design. Data were collected using librarian method and collecting pictures from two Museums of Art websites. Results suggested that in the carpets investigated in this study, three themes, namely historical (name of the weaver or order submitter), literary (in the form of sonnets, odes or quatrains) and religious (ayahs from the Quran or the Bible) were found in the epigraphs in Thuluth, Naskh, Nastaliq, Towqi and Hebrew calligraphies. While the historical epigraphs indicate the date of weaving, the weaver and his/her performance in a sentence, religious epigraphs describe the creator and the literary epigraphs describe the springtime, the lover, and seizing the opportunity of a lifetime. These epigraphs were designed in the form of rectangle, Bazoobandi and Ghalamdani which are mainly found on the main border, the field, the guard border, and the medallion or a combination of them respectively.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Carpet
  • calligraphy epigraphs
  • Victoria and Albert Museum
  • Metropolitan Museum of Art
 
 
احمدی پیام، رضوان. (شهریور 1394). «انعکاس ادبیات منظوم فارسی در فرش­های موزه آستان قدس رضوی». در مجموعه مقاله­های دهمین همایش بین­المللی ترویج زبان و ادب فارسی. انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران، اردبیل، دانشگاه محقق اردبیلی، صص 295ـ283.
ادواردز، سیسیل. (1368). قالی ایران. مترجم: مهین­دخت صبا، چاپ دوم، تهران: فرهنگسرا.
اسپنانی، محمدعلی. (1387). «فرش صفوی از منظر نوآوری در طرح و نقش». گلجام، شماره9، صص 34-9.
استون، پیتراف. (1391). فرهنگنامه فرش شرق. مترجم: بیژن اربابی، تهران: جمال هنر.
افروغ، محمد؛ براتی، بهاره. (1392). «عناصر و نمادهای هویت اسلامی در قالی ایران». مطالعات ملی، شماره 53، صص 142-121.
افروغ، محمد؛ صفری، رضا. (1391). «مفاهیم مذهبی در هنر عصر صفوی با نگاهی تاریخی (قالی بافی و نگارگری)». تاریخ پژوهی، شماره50، صص 188-161.
آذرپاد، حسن، حشمتی رضوی، فضل الله. (1372). فرشنامه ایران. چاپ اول. تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
آژند، یعقوب؛ نامورمطلق، بهمن؛ عرفان­منش، ساحل. (1399). «تحلیل معنا در قالیچه محرابی موجود در موزه متروپولیتن با روش آیکونولوژی». کیمیای هنر، شماره 37، صص 85ـ71.
بصام، سیدجلال­الدین؛ فرجو، محمد حسین؛ ذریه زهرا، سید امیر احمد (1383). رؤیای بهشت: هنر قالی­بافی ایران. تهران: سازمان اتکا. جلد اول.ا.
به­آذین، م. الف. (1344). قالی ایران. تهران: فرانکلین.
پروا، محمد. (1387). فرهنگ­نامه هنر ایران. شیراز: نوید شیراز.
تنهایی، انیس؛ خزایی، رضوان. (1388). «انعکاس مفاهیم نماز در قالیچه های محرابی صفویه و قاجاریه». مطالعات هنر اسلامی، شماره11، صص24-7.
حاجی زاده، محمدامین؛ خواجه احمد عطاری، علی رضا؛ عظیمی نژاد، مریم. (1395). «مطالعه تطبیقی طرح و نقش در فرش های محرابی دوره صفویه و قاجار». پژوهشنامه خراسان بزرگ، شماره 25، صص 72-51.
حسامی، وحیده؛ حاجی زاده، محمدامین. (1399). «بررسی انواع حاشیه در قالی های دوره صفوی». رجشمار، شماره1، صص 96-81.
حشمتی رضوی، فضل­الله. (1380). فرش ایران: از ایران چه می­دانم؟ تهران: دفتر پژوهش­های فرهنگی.
حمیدی، احسان؛ فرهمند بروجنی، حمید؛ ابراهیمی علویجه، مهدی . (1398). «نقد زیباشناختی کتیبه­های قالی ایران با تکیه بر اصول­­نویسی». گلجام (نشریه انجمن علمی فرش ایران)، شماره 35، صص 44ـ25.
خرمشاهی، بهاءالدین. (1385). حافظ­نامه. جلد دوم، تهران: علمی و فرهنگی.
خزایی، محمد. (1381). هزار نقش. تهران: مؤسسه مطالعات هنر اسلامی.
خسروی بیژائم، فرهاد. (1398). «مطالعه مضامین کتیبه­های نستعلیق در قالی دوره صفوی ایران». تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، سال دهم، شماره 34، صص 140ـ117.
خشکنابی، سیدرضا. (1378). ادب و عرفان در قالی ایران. تهران: سروش.
شایسته­فر، مهناز. (1384). «کاربرد مفاهیم مذهبی در خط­نگاره­های قالی­های صفوی». مطالعات هنر اسلامی، شماره 3، صص 38ـ25.
شایسته­فر، مهناز؛ خان­علیپور، مریم. (1381). «بررسی اجمالی خوش­نویسی بر روی قالی». کتاب ماه هنر، شماره 53 و 54، صص 81ـ72.
شایسته­فر، مهناز؛ شکرپور، شهریار. (1388). «مقایسه طرح و نقش زیلوبافی میبد و مسجد جامع یزد». مطالعات هنر اسلامی، شماره 11، صص 42ـ25.
شریعت، زهرا. (1387). «خط­نگاره­های قرآنی در قالی­بافی و فلزکاری دوره صفویه». کتاب ماه هنر، شماره 120، صص 55ـ44.
شعبانی مقدم، عادل ؛احمدی، نزهت. (1396). «سفیر هنر ایرانی در موزه های جهان (فرش تبریز عصر صفوی)». تاریخ روابط خارجی، شماره71، صص 86-61.
شیمل، آنه ماری. (1381). خوش­نویسی اسلامی. مترجم: مهناز شایسته­فر، تهران: مؤسسه مطالعات هنر اسلامی.
صباغ­پور آرانی، طیبه. (1390). «مطالعه تطبیقی خط­نگاری در قالی­های دوران صفوی و قاجار». نامه هنرهای تجسمی و کاربردی (دانشگاه هنر)، شماره 7، صص 129ـ101.
صور اسرافیل، شیرین. (1367). فرش ایران: سیری در مراحل تکمیلی فرش: طراحی، رنگرزی، رفو. چاپ دوم. تهران: فرهنگسرا.
کشاورز، حسام. (1392). «مطالعه ادبیات منظوم در فرش­های کتیبه­دار دوره صفوی». کتاب ماه هنر، شماره 178، صص90ـ80.
مایل هروی، غلامرضا. (1353). لغات و اصطلاحات فن کتاب­سازی. تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
محمدی، شبنم؛ وندشعاری، علی. (1392). «بررسی کارکرد نقش و نوشتار در قالی های جانمازی (سجاده ای)، مطالعه موردی کتیبه های شش قالی سجاده ای». پژوهش هنر، شماره 2، صص 128-123.
معتقدی، کیانوش. (1392). «گزارش: هنر ایران در مجموعه­های جهانی؛ بخش یازدهم: موزه ویکتوریا و آلبرت لندن». تندیس، شماره 247، صص 28ـ27.
میرزایی، عبدالله ؛ شجاری، مرتضی؛ پیربابایی، محمدتقی. (1393). «تجلی اسماء الحسنی در قالی محرابی عصر صفوی». گلجام، شماره25، صص 84-63.
میرزایی، کریم. (1388). «کتیبه قالی به مثابه یک متن». گلجام (نشریه انجمن علمی فرش ایران)، شماره 13، صص140ـ123.
نمایشگاه دائمی موزه هنری متروپولیتن (1385). هنر، شماره 68، صص 357ـ356.
یاری زاده، بهنوش. (1396). بررسی ارتباط ساختار و مضمون کتیبه ها با طرح و نقش و کاربرد قالی های دوره صفوی و قاجار. پایان نامه کارشناسی ارشد. گروه هنر. دانشکده هنرهای کاربردی. دانشگاه هنر تهران.
 www.metmuseum.org
www.vam.ac.uk
 
 
  • تاریخ دریافت: 03 شهریور 1400
  • تاریخ بازنگری: 05 مهر 1400
  • تاریخ پذیرش: 24 آبان 1400