آسیب‌شناسی فرش معاصر مشهد از دید صاحب‌نظران با تاکید بر حوزه طراحی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز،

2 کارشناسی ارشد فرش، دانشگاه هنر اسلامی تبریز

3 عضو هیات علمی دانشگاه هنر اسلامی تبریز

4 استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مشهد، مشهد، ایران

10.22077/rajshomar.2022.5584.1047

چکیده

فرش شهری مشهد به عنوان یکی از سبک های اصلی شهری فرش ایران از دوره تیموری در قرن نهم ه.ق تا به امروز تحولات مختلفی را به خود دیده است. بعد از سپری شدن عصر طلایی فرش مشهد در دوران تیموری و صفوی، در اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی همزمان با احیای فرشبافی در سرتاسر ایران، فرش شهری مشهد نیز پس از پشت سرگزاردن دوران فترت دویست ساله در پی بازیابی گذشته باشکوه خود برآمد. در این دوره با پیشگامی تجار و تولیدکنندگان مهاجر آذربایجانی و کرمانی فرش های بزرگ پارچه و نفیسی با حفظ ویژگی های هویتی و تاریخی فرش اصیل مشهد تولید شدند. با گذشت زمان و بازاری شدن تولید، فرش شهری معاصر مشهد، شکوه و عظمت گذشته را از دست داده است. فرش دستبافت به عنوان یک فرآورده فرهنگی، بازتاب دهنده سنت ها و باورهای جوامع تولیدکننده می باشد و در راستای هویت بخشی به جغرافیای تولید نقش موثری دارد. از این رو مساله اصلی پژوهش حاضر مطالعه عوامل زمینه ای موثر در این پدیده با تاکید بر جمعبندی نظرات صاحبنظران میدانی این حوزه می باشد. سوال اصلی پژوهش معطوف به شناسایی آسیب های فرش معاصر مشهد و عوامل زمینه ای فرهنگی و اقتصادی این آسیب ها از منظر صاحب نظران این حوزه می باشد. پژوهش از نوع کیفی است که به شیوه توصیفی و تحلیلی و با استفاده از تحلیل محتوای مصاحبه با تعداد 10 نفر از فعالان و صاحب نظران بازار فرش مشهد به انجام رسیده است. نتایج نشان دادند نوسانات اقتصادی، تغییر در سبک زندگی مصرف کنندگان، موانع صادراتی متعدد، عدم شناخت سلیقه بازار، مثنی برداری از طرح های بازارپسند از مهم ترین آسیب های فرش معاصر مشهد به شمار می روند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Pathology of Contemporary Mashhad Carpets from Experts' Point of View with Emphasis on the Field of Design

نویسندگان [English]

  • Abdollah Mirzaee 1
  • Maryam Shahryari 2
  • ali vandshoari 3
  • mahdi sahragard 4

1 Tabriz Islamic art university, carpet department

2 Senior student of carpet research at Tabriz University of Islamic Art

3 tabriz islamic art univercity

4 Ph.D. Assistant professor, Islamic Azad University, Mashhad Branch, Mashhad, Iran

چکیده [English]

Mashhad city carpet as one of the significant urban styles of Iranian carpet from the Timurid period (in the 9th AH/ 14th A.D) until now has been changed alot. The golden age of Mashhad carpets ended in the Safavid period and after two hundred years, Mashhad carpets in the late Qajar and early Pahlavi period, which coincided with the revival of carpet weaving throughout Iran, regained some of its glorious era. During this period, with the initiative of Azerbaijani and Kermani immigrant merchants and producers, large and exquisite carpets were produced while preserving the identity and historical features of the original Mashhad carpet. However, in recent years, due to a purely commercial approach, the contemporary urban carpet of Mashhad has lost its former glory. As a cultural product, Mashhad carpet reflects the traditions and beliefs of producing communities and plays an effective role in giving identity to the geography of its production. Therefore, the main problem of this research is to study the main factors that create this phenomenon through summarizing the opinions of experts in this field. The main question of this research is to know the damages of contemporary carpets of Mashhad and to know the economic and cultural contexts of these damages from the perspective of experts. The research is qualitative in a descriptive and analytical manner and using the categories obtained from the content analysis of interviews with 10 active experts in the Mashhad carpet market. he results show that economic fluctuations, changes in consumers' lifestyles, numerous export barriers, lack of understanding of market tastes, and copying of popular designs have been among the most important damages of contemporary carpets in Mashhad.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mashhad carpet
  • pathology
  • carpet designers
  • carpet producers
احمدی، وحید. (1378). «تأثیر ســیاســت­های کلان اقتصــادی بر صــادرات فرش دســت­باف (طی برنامه اول و دوم)». پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشکده معارف و اقتصاد،  دانشگاه امام­صادق (ع).
اردلان جوان، سیدعلی؛ اینانلو، جهان. (1371). نگاهی به موزه آستان قدس رضوی، مشهد: اداره کل موزه­های آستان قدس رضوی.
اکبری، مهدیه. (1391). «معرفی و طبقه­بندی قالی­های دوره­های صفوی و قاجار موجود در موزه فرش آستان قدس رضوی». پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشکده هنر، دانشگاه شاهد.
بتولی، فرهاد. (1371). «نقش فرش در اقتصـاد ایران و الگوی صادرات آن». پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشکده معارف و اقتصاد، دانشگاه امام­صادق (ع).
به­کیش، محمدمهدی. (۱۳۸۰). اقتصاد ایران در بستر جهانی­شدن. تهران: نشر نی.
جاوید صباغیان، مقداد؛ سیداحمدی زاویه، سیدسعید. (1392). «درآمدی بر هنر تطبیقی در مقام یکی از گونه­های مطالعاتی حوزه پژوهش هنر». نامه هنرهای تجسمی، شماره 5، 21ـ6.
جعفرنژاد، احمد و دیگران. (پاییز 1388). «بررسی موانع و ارائه راهکارهای به­کارگیری تجارت الکترونیکی در زمینه توسعه صادرات فرش دست­باف ایران». پژوهشنامه بازرگانی، شماره 52، 34ـ1.
حاجی­زاده، محمدامین. (1387). «بررسی تحولات نقش فرش مشهد در یکصد سال اخیر». پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشکده پردیس باغ ملی، دانشگاه هنر.
حافظ­نیا، محمدرضا. (1388). مقدمه­ای بر روش تحقیق در علوم انسانی. تهران: سمت.
حق­شـناس کاشـانی، فریده؛ سعیدی، نیما. (1390). «رتبه­بندی عوامل مؤثر بر رقابت­پذیری صنعت فرش کشور با روش تاپسیس  فازی». تحقیقات بازاریابی نوین، شماره 1، 154ـ127.
دهقان منشادی، محمد. (پاییز 1392). «رابطه بین بی­ثباتی اقتصاد کلان و رشد اقتصادی در ایران». پژوهش­ها و سیاست­های اقتصادی، شماره 67، 192ـ171.
دهقانی فیروزآبادی، رضا (1377). «بررسی علل افت سهم بازار جهانی فرش ایران نسبت به رقبا و ارائه راهکارهای مناسب جهت بهبود آن»، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده علوم اداری و اقتصادی.
رضـوانی، محمدرضـا و دیگران. (1392). «شناخت و تحلیل عوامل مؤثر بر رکود صنعت قالی­بافی در نواحی روسـتایی (مطالعه موردی: شـهرستان ملایر)». مطالعات جغرافیایی مناطق خشک، سال سوم، شماره 11، 51ـ35.
ژوله، تورج. (1375). برگی از قالی خراسان. تهران: شرکت سهامی فرش ایران.
ضمیری، چکامه. (1395). «سنت­گرایی و سنت­گریزی در طرح و رنگ فرش دست­باف ایران». پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه هنر، دانشکده هنرهای کاربردی.
طاحونی، پوران؛ ملایی، مصطفی. (1398). «بررسی عوامل و چگونگی احیا و رونق صنعت فرش در دوره قاجار. تاریخ اسلام و ایران (دانشگاه الزهرا (س)، سال بیست و نهم، شماره 43، 155ـ131.
عزمی، آئیژ و دیگران. (فروردین و اردیبهشت 1390). «دیدگاه تجار فرش شهر اردبیل درباره علل کاهش صادرات فرش دست­باف ایران». پژوهش­های بازرگانی، شماره 46، 113ـ101.
کمندلو، حسین. (تابستان 1394). «معرفی قالی­های مشهد». در آستان هنر، شماره 13، 70ـ58.
ــــــــــــ . (1395). «بازشناسی فرش مشهد در عصر قاجار: نمونه موردی: قالی محرابی پرده­ای دورو (محرابی­ـ افشان شاه­عباسی قندیل­دار موزه فرش آستان قدس رضوی)». مطالعات تاریخ فرهنگی؛ پژوهش­نامه انجمن ایرانی تاریخ، سال هشتم، شماره 29، 147ـ127.
محمدزاده اصل، نازی؛ محمدی، فرناز. (1391). «بررسی عوامل مؤثر بر صادرات غیرنقتی ایران با تأکید بر جهانی­شدن». علوم اقتصادی، ویژه شماره 1، 30ـ7.
مصباحی، شکوفه. (1394). «نقش و طرح در قالی­های عمو اوغلی». انجمن علمی فرش ایران، شماره 27، 112ـ99.
مهدیخانی، توران (1395). مطالعه تأثیر سلیقه و سفارش های شخصی در تحولات طرح و نقش فرش دورۀ قاجار. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه هنر، دانشکده هنرهای کاربردی.
نوری، اکرم؛ موسی­نژاد، هما. (1397). «بررسی مکتب قالی هرات در قالی­های مشهد، قبل و بعد از نفوذ قالی­بافان تبریز». در مجموعه مقالات همایش ملی فرش و نیازهای معاصر (دانشکده فرش دانشگاه هنر اسلامی تبریز)، 30 آبان، 85ـ75.
  • تاریخ دریافت: 02 شهریور 1401
  • تاریخ بازنگری: 16 مهر 1401
  • تاریخ پذیرش: 16 مهر 1401