تحلیل پالت های رنگی دو نمونه از قالیچه های بلوچ با استفاده از طیف سنجی انعکاسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

پژوهشکده هنرهای سنّتی، پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، تهران، ایران

10.22077/rajshomar.2022.5495.1048

چکیده

عنصر رنگ و هارمونیِ فام‌های رنگیِ مورد استفاده در یک دست‌بافته می‌تواند شخصیتی منحصربه‌فرد به آن بدهد و ارزش هنری آن را در کنار طرح و نقش مطلوب دو چندان کند. یکی از مناطق نام آشنای ایران که گویی ساکنان آن به‌خوبی با این دانش آشنایی دارند اقلیم زیبای بلوچستان است؛ چرا که با به‌کارگیری تعداد فام‌های رنگی محدود (حداکثر 6 تا 8 فام) در طرح و نقش دست‌بافته‌های خویش هر بار روح تازه‌ای به وجود آنها می‌بخشند. اگرچه برخی از پژوهش‌ها بر موضوع مطالعه و شناخت فام‌های رنگی در دست‌بافته‌های سیستان و بلوچستان متمرکز شده‌اند؛ با‌این‌وجود، جای خالی تحلیل پالت رنگی مورد استفاده در این آثار هنری به کمک یک ابزار دقیق آزمایشگاهی به چشم می‌خورد. مطالعۀ پیش‌رو، با استفاده از آنالیز جامع و شناخته شدۀ
طیف‌سنجی (یا اسپکتروفتومتر) انعکاسی که یک روش شناسایی غیرتخریبی است به تجزیه و تحلیل فام‌های رنگی موجود در دو قالیچۀ بلوچ با بیشترین تعداد فام‌های رنگی پرداخته است. با استفاده از این آنالیز، پارامترهایی نظیر: روشنایی (L*)، کروما (C)، زاویۀ رنگ (h˚) و اختلاف رنگ (E∆) فام‌های موجود در هر قالیچه برای نقاط مختلف (10 نقطه) محاسبه شدند. نتایج نشان می‌دهد که مواد رنگزای طبیعی، روش دندانه دادن و شرایط به‌کار گرفته شده (دما، زمان و شیوۀ شستشو) در فرآیند رنگرزی سنّتی می‌تواند بر پارامترهای رنگی یاد شده موثر باشد. علاوه‌بر‌این، تغییرات رنگی برای فام‌های غالب در قالیچه‌ها ناچیز بوده که نشان‌دهندۀ پایداری آنها در برابر عوامل محیطی (نور، رطوبت و سایش) است. این نتیجه حاکی از دانش ذاتی اقوام بلوچ پیرامون علم شناخت رنگ است، چیزی‌که یقیناً بافندگان خوش ذوق و هنرمند ساکن این منطقه آن را با نگریستن به اقلیم جغرافیایی زیبای اطراف محیط زندگی خویش آموخته‌اند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Color palette analysis of two samples of Baluch rugs using a reflectance spectroscopy

نویسنده [English]

  • Samera Salimpour Abkenar

Traditional arts research center, Research institute of cultural, heritage, and tourism, Tehran, Iran

چکیده [English]

 
The element of color and the harmony of colors used in a hand-woven can give it a unique personality and increase its artistic value. One of the well-known regions of Iran, as its residents are well-acquainted with this knowledge, is the beautiful province of Baluchistan; Because by using a limited number of colors (maximum of 6 to 8 colors) in the designs and patterns of their hand-woven, they give a new spirit to them every time. Although some studies have focused on the topic of studying and recognizing the colors in Sistan and Baluchistan hand-woven; however, it seems necessary to use a precise laboratory tool to identify the color palette of these hand-woven. The present study assessed the color palettes in two Baluch rugs with the largest number of colors using a reflectance spectroscopy, which is a non-destructive identification method. By this analysis, parameters such as Lightness (L*), Chroma (C), Color angle (h˚), and Color difference (∆E) of each color were calculated at different points (10 points). The results show that natural dyes, treatment method, and used conditions (temperature, time, and washing method) in the traditional dyeing process can be effective on the mentioned color parameters. In addition, the color changes for the dominant colors in the rugs are imperceptible, which indicates their stability against environmental factors (light, moisture, and abrasion). This result indicates the inherent knowledge of the Baluch people about the color science that the artistic weavers have learned by looking at the geographical climate around their living environment.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Color palette
  • Hand-woven rug
  • Sistan and Baluchistan province
  • Reflectance spectroscopy
آویشی، جواد؛ حسین­آبادی، زهرا؛ طاهری، علیرضا. (1391). «مطالعه ساختار سجاده­های (معاصر) سیستان و بلوچستان». گلجام، شماره 22، 60ـ43.
احراری، عبدالله؛ حاجی، امین­الدین ؛ نظامی، رؤیا. (1386). «طرح، نقش و رنگ­بندی قالی بلوچ خراسان». در مجموعه مقالات دومین سمینار فرش دست­بافت ایران، تهران: مرکز ملی ایران، 588-581.
احمدی پیام، رضوان. (1394). «طرح و نقش قالیچه­های سجاده­ای بلوچ خراسان». در مجموعه مقالات همایش ملی فرش دست­بافت خراسان جنوبی، دانشگاه بیرجند، 632ـ618.
ادواردز، سیسیل. (1368). قالی ایران. مترجم: مهین­دخت صبا، تهران: فرهنگسرا.
استوار، مسیب. (1391). رنگ. تهران: عصر تابان.
اصطخری، ابوالحق ابراهیم (1397). المسالک و الممالک (به کوشش: ایرج افشار)، به تصحیح منوچهر ستوده، تهران: سخن.
امیر­شاهی، سیدحسین؛ آگهیان، فرناز. (1386). فیزیک رنگ محاسباتی. تهران: ارکان دانش.
ایتن، یوهانس. (1384). عناصر رنگ. مترجم: بهروز ژاله­دوست، تهران: عفاف.
ـــــــــــــ. (1396). هنر رنگ. مترجم: عربعلی شروه، تهران: فرهنگ­سرای یساولی.
توحیدی، فائق؛ مهدی حجت. (1390)، مبانی هنرهای فلزکاری، نگارگری، سفالگری، بافته­ها و منسوجات، معماری، خط و کتابت. تهران: سمیرا.
حسین­آبادی، زهرا؛ رهنورد، زهرا. (1385). «بررسی نقش و رنگ در قالی سیستان». گلجام، شماره 4 و 5، 74ـ57.
حشمتی رضوی، فضل­الله. (1392). تاریخ فرش: سیر تحول و تطور فرش بافی ایران. چاپ سوم، تهران: سمت.
حصوری، علی. (1371)، فرش سیستان. تهران: فرهنگیان.
دانشگر، احمد. (1376). فرهنگ جامع فرش: یادواره «دانشنامه ایران». تهران: مؤسسه یادواره اسدی.
دوبوکور، مونیک. (1376). رمزهای زنده جان. مترجم: جلال ستاری، تهران: مرکز.
رحیم­پور، شهدخت؛ نعمت­شهربابکی، ابوالقاسم. (1397). «شناسایی و بررسی سفره­های سیستان و بلوچستان (با تأکید بر ساختار بافت و نقش­مایه­ها)».  گلجام، شماره 34: 71ـ53.
شکری، لطف­الله؛ خواجه­مهریزی، محمد. (1394). «سامانه­های خبره برای ارائه نسخه رنگرزی نخ فرش دست­بافت پشمی با استفاده از رنگزاهای طبیعی». علوم و فناوری نساجی، دوره پنجم، شماره 1، 28ـ19.
شه­بخش، سعید. (1373). «فرم در نقوش سنّتی بلوچستان». کتاب نخل، شماره 1: 32ـ22.
صوراسرافیل، شیرین. (1378). رنگ­های ایرانی: رنگرزی با رنگ­های طبیعی به روایت استادان رنگرز. تهران: مؤسسه تحقیقات فرش دست­باف.
فروغی­نیا، مریم؛ شاهسوار، مرتضی. (1394). «بررسی تطبیقی ویژگی­های ساختاری و طرح فرش بلوچ خراسان و فرش سیستان». در مجموعه مقالات همایش ملی فرش دست­بافت خراسان جنوبی، دانشگاه بیرجند، 658ـ648.
قنبری عدیوی، مریم. (1394). «بررسی ترکیب رنگ قالیچه­های بلوچی خراسان جنوبی». در مجموعه مقالات همایش ملی فرش دست­بافت خراسان جنوبی، دانشگاه بیرجند، 549ـ537.
مهتدی، فیض­الله. (1382). «اثر رنگ در فرش». در مجموعه مقاله­ها سخنرانی­ها و برنامه­های نخستین همایش سراسری فرش در آموزش عالی، مشهد: تدین.
نورائی، فرخنده. (1386). بررسی و طبقه­بندی نقوش قالی بلوچ ایران. تهران: مرکز ملی فرش ایران.
نیک­اندیش، بهزاد؛ چیت­سازیان، امیرحسین. (1393). «زیبایی­شناسی رنگ و طرح در قالیچه­های محرابی بلوچ». پیکره، شماره 6: 53ـ41.
ویسیان، سیدمحمد. (1392). رنگرزی گیاهی و راهکارهای بهبود کیفیت آن. تهران: انجمن علمی فرش ایران.
 
Azadi, Siavash. )1986). Carpet in the Baluch Tradition. ‎Munich: Klinkhardt and Biermann Publishing.
CIE, 1986. Colorimetric and Central Bureau of the Commission International de L’Eclairage, Vienna, Austria, 19: 652-664.
Koschan, Andreas, Abidi, Mongi. (2008). Digital Color Image Processing, Hoboken: Wiley-Interscience Publishing.
McLellan, M.R. Lind, L.R. Kime, R.W. (1995). “Hue angle determinations and statistical analysis for multiquadrant Hunter L,a,b Data”, Journal of Food Quality, 18, 235-240.
 
 
 
  • تاریخ دریافت: 07 شهریور 1401
  • تاریخ بازنگری: 17 مهر 1401
  • تاریخ پذیرش: 19 مهر 1401