ماهیت شناسی نقش‌مایه "مار" در قالی‌های ایرانی با نگاهی به اندیشه جهان‌شناختی اسلامی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه باستان شناسی. دانشکده هنر دانشگاه بیرجند

2 دانشجوی دکتری. دانشگاه تربیت مدرس. تهران. ایران

چکیده

یکی از نقوشی که دارای معنا و مفهومی انتزاعی بر روی آثار تمدن‌های کهن است نماد مار در اشکال مختلف است که باگذشت قرن‌ها بار دیگر بر روی قالی‌های اسلامی نمود یافته است. مشهود است که در گذر زمان با تغییر فرهنگ‌ها، مذاهب، سیاست‌ها و... به‌تناسب آن نیز معنا و مفهوم نمادها دچار تحول گردیده و در هر زمان با توجه به بسترهای تاریخی خود معنا می‌یابند. بنابراین نماد مار نیز همچون دیگر نمادها در دوره‌های مختلف همچون پیش‌ازتاریخ، تاریخی و اسلامی مکرراً با مفاهیم متفاوتی تجلی‌یافته است؛ گاه با نقشی مثبت و گاه با نقشی منفی، به‌گونه‌ای که در دوره پیش‌ازتاریخ و عیلامی با نقشی مثبت و ایزد‌گونه ظاهر می‌شود، با ورود دین زرتشت با نقشی منفی ترسیم شده و در دین میترایی بار دیگر با ظاهری مثبت تجلی می‌یابد. این روند تغییر معنایی را تا دوره اسلامی شاهد هستیم. آنچه در این پژوهش مطرح است آن است که در اسلام همچون ادیان مسیح و یهود، مار موجودی منفی تصور می‌شود. بنابراین چگونه می‌توان استفاده این نقش در قالی‌های اسلامی و انطباق آن با باور مذهبی اسلامی را معنا بخشید؟ بر این اساس در این مقاله سعی شده با روش تحلیلی- تطبیقی به بررسی و مطالعه آثار به‌جای مانده از دوران تاریخی و همچنین متون کلاسیک فارسی – اسلامی و قرآن کریم پرداخته تا به درک و شناختی درست از معنا و مفهوم نماد مار در قالی‌های اسلامی و چگونگی پذیرش این نقش‌مایه در بافت مذهبی اسلامی دست‌یابیم.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The epistemology of the role of the "snake" in Iranian carpets Looking at the idea of ​​Islamic cosmology

نویسندگان [English]

  • Maryam Zohouriyan 1
  • Maryam Aziminezhad 2

1 Assistant Professor, Department of Archeology, Faculty of art, University of Birjand

2 PhD student in Art Research, Tarbiat Modares University

چکیده [English]

 
Abstract:
Woven patterns in the context and context of Iranian carpet are symbolic and visual language elements are beyond the decorative role and are hidden in the meaning of the concept because Iranian weavers based on their beliefs and aspirations, and on the carpets He writes. In the meantime, one of the drawings that have an abstract and very common conception of the effects of ancient civilizations is the symbol of the snake in various forms, which has been seen over the centuries over Islamic rugs. But what matters is that over time, with the changing of cultures, religions, policies, and so on, the meaning of the symbols has evolved and, at any given time, according to their historical context, meaning Get it. Therefore, the symbol of the snake is repeatedly expressed in different periods of time, such as prehistoric, historical, and Islamic, with different meanings; sometimes a lullaby of positive and sometimes a negative role in a manner pre-historic and Elamite with a role Positive and goddess species, but with the arrival of Zoroastrianism, it is depicted with a negative role, but once again it manifests itself positively in the religion of Mithra's, and this process has witnessed a change of meaning up to the Islamic period. But what has been suggested in this study is that in the religion of Islam, as the religion of Jesus Christ and Jews, a snake is thought to be negative, so how can this role be used in Islamic rugs and its adaptation to the religious belief of Islam is the nature and meaning. forgave? Accordingly, in this article, we tried to study the works of the remnants of the past as well as the Persian-Islamic classical texts and the Holy Quran through an analytical-comparative method to understand the meaning and meaning of the symbol of the snake in the carpets Islam and how to accept this element in the Islamic religious context.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Carpet
  • snake
  • prehistoric
  • historical
  • Islamic thought
  • افروغ، محمد، (1390)، نقوش قالی دست‌باف ایرانی، عناصر و نمادهایی از هویت ملی، فصلنامه مطالعات ملی، شماره 4، از صفحه 142 تا 172.
  • اورنگ، مجید، (1340)، نگاهی به ترجمه­های اوستا: آناهیتا ـ ناهید، مجله ارمغان، دوره 31، شماره 2، از صفحه 60 تا 64
  • اوستا، (1381)، گزارش: جلیل دوستخواه، تهران: نشر مروارید.
  • الیاده، میرچا، (1388)، رساله در تاریخ ایران ادیان، ترجمه: جلال ستاری، تهران: نشر سروش.
  • آموزگار، ژاله، (1380)، تاریخ اساطیری ایران، چاپ ششم، تهران: سمت.
  • باقرپور، سعید، (1391)، بررسی و نمادشناسی نقش مار در تمدن­های باستانی، مجله کتاب ماه  و هنر، شماره 167، از صفحه 100 تا 108.
  • بهار، مهرداد، (1376)، از اسطوره تا تاریخ، تهران: نشر چشمه.
  • پورخالقی چترودی، مه دخت، (1380)، درخت زندگی و ارزش فرهنگی و نمادین آن در باورها، مجله­ی مطالعات ایران دانشگاه شهید باهنر، شماره 1، از صفحه 90 تا 126.
  • پورداود، ابراهیم، (2536)، یشت­ها، تهران: نشر اساطیر.
  • پوپ، آرتور، اکرمن، فیلیس، (1387)، سیری در هنر ایران (از دوران پیش‌ازتاریخ تا امروز)، ویرایش: سیروس پرهام، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی
  • تاواراتانی، ناهوکو، (1383)، نقش مار در متون کلاسیک ادبیات فارسی، نشر مجله زبان و ادب، شماره 21، از صفحه 147 تا 160
  • تذکرالاولیا، (1380)، به تصحیح محمد استعلامی، تهران: نشر زوار
  • چیت­سازیان، امیرحسین، آیت‌اللهی، حبیب‌الله، (1384)، طبیعت­گرایی و زیباشناسی فرش ایران، گل جام، شماره صفر، از صفحه 16 تا 30.
  • حبیبی، منصوره، (1381)، سیلک، نمادها و نشانه­ها (نقوش جانوری و گیاهی)، کتاب ماه و هنر، شماره 49 و 50، از صفحه 118 تا 120.
  • رضی، هاشم، (1381)، آیین مهر، تهران: نشر بهجت.
  • رفیع فر، جلال‌الدین، ملک، مهران، (1392)، آیکونوگرافی نماد پلنگ و مار در آثار جیرفت (هزاره سوم قبل از میلاد)، مجله پژوهش­های باستان­شناسی، شماره 4، از صفحه 7 تا 36.
  • زنگویی، عبدالمجید، (1383)، ترانه­های فایز، تهران: نشر ققنوس
  • ژوله، تورج(1381). پژوهشی در فرش ایران. تهران:انتشارات یساولی.
  • ژوله، تورج(1392). شناخت فرش؛ برخی مبانی نظری و زیر ساخت های فکری. تهران:انتشارات یساولی.
  • سرلو، خواد ادواردو، (1381)، فرهنگ نمادها، ترجمه: مهرانگیز اوحدی، تهران: نشر دستان.
  • سلطانی نژاد، آرزو: فرهمند بروجنی، حمید: ژوله، تورج (1393)، مجله نگره، شماره30.
  • شعبانی خطیب، صفرعلی.(1378) فرهنگ نامه تصویری(آرایه ها و نقشه های فرش ایران). تهران: انتشارات سپهر اندیشه.
  • صدیقیان، مهین دخت، (1375)، فرهنگ اساطیری – حماسی ایران، جلد 1، پیشدادیان، تهران، پژوهشگاه ﻋﻠﻮم اﻧﺴﺎﻧﻲ و ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت .
  • صراف، محمد رحیم، (1371)، نقوش برجسته­های عیلامی، تهران: نشر جهاد دانشگاهی
  • ضمیران، محمد و سیحون، فریده، (1372)، نگرش تطبیقی بر اسطوره عشق در فرهنگ­های کهن با تکیه‌بر اندیشه­های حافظ، مجله ایران­شناسی، شماره 20، از صفحه 745 تا 757.
  • طاهری، صدرالدین، (1394)، واژگونی مفاهیم یک نماد (بررسی کهن‌الگوی مار و سرزمین هم‌جوار)، مجله هنرهای زیبا – هنرهای تجسمی، شماره 63، از صفحه 25 تا 34.
  • عالی، فاطمه، (1390)، مار در اساطیر و ادبیات فارسی، مجله بهارستان سخن، سال هفتم، شماره 17 .
  • غیبی، مژده، ویسی، الخاص، (1394)، تجلی سه نمود حیوانی آناهیتا در افسانه­های عامیانه ایرانی، مجله علوم ادبی، شماره 7، از صفحه 113 تا 138.
  • قلی­زاده، خسرو، ضحاک، مار گرگسان در اساطیر ایرانی، مجله مطالعات داستانی، شماره 1، از صفحه 78 تا 102.
  • کریستی، آنتونی، (1384)، اساطیر چین، ترجمه: محمد حسین باچلان، تهران: نشر اساطیر.
  • کمندلو، حسین، (1388)، نگاهی به قالی­های محرابی موزه فرش آستان قدس رضوی و بررسی قالی هفت شهر عشق، مجله نگره، شماره 12، از صفحه 19 تا 39.
  • گلن، ویلیام، مرتن، هنری، (1383)، کتاب مقدس، تهران: نشر اساطیر.
  • محسنی، زهرا، ابوالقاسم، دادور، (1393)، بررسی تطبیقی نقش (مار - اژدها) در گلیم­های منطقه قفقاز و آناتولی، فصلنامه هنرهای تجسمی نقش­مایه، شماره 21، از صفحه 21 تا 32.
  • مرادی، حسین، (1394)، منشأ نقش مار در مواد فرهنگی هزارۀ سوم پیش از میلاد جنوب شرق ایران؛ نشانه‌ای از ارتباط با عیلام و میان‌رودان، مجله مطالعات باستان شناسی ایران، شماره 2.
  • مظفری، علی­رضا و زارعی، علی اصغر، (1392)، ضحاک و بین‌النهرین، مجله ادبیات عرفان و اسطوره‌شناختی، شماره 33، از صفحه 87 تا 116.
  • معین، محمد، (1380)، فرهنگ فارسی یک‌جلدی، تهران: نشر سرایش.
  • مقدم، محمد، (1388)، جستاری درباره مهر و ناهید، تهران: نشر هیرمند.
  • موتمن، علی، (1347)، قالی و قالیچه، نامه آستان قدس، شماره 37، از صفحه 207 تا 220.
  • میرزا امینی، سید مهدی، بصام، سید جلال­الدین، (1390)، بررسی نقش نمادین ترنج در فرش ایران، گلجام، شماره 18،  از صفحه 9 تا 30.
  • نصیری خرم، شادی، (1395)، بررسی ارتباط طرح­های فرش ایرانی با معماری اسلامی، مجله تحقیقات جدید در علوم، شماره 9، از صفحه 77 تا 90.
  • هال، جیمز، (1380)، فرهنگ نگاره­ای نمادها در هنر شرق و غرب، ترجمه» رقیه بهزادی، تهران: فرهنگ معاصر.
  • هینتز، والتر، (1371)، دنیای گمشده عیلام، ترجمه: فیروز فیروز نیا، تهران: نشر علمی و فرهنگی.
    • Bartholomae. Ch. (1961), Altiranisches Wörterbuch, Strassburg
    • Gimbutas, Marija , (1989), The language of the goddess. Harper&Row, New York
    • Golan, Ariel , (2003), Prehistoric religion-Mythology- Symbolism .Jerusalem.
    • Ford. P.R.J.(1981) Oriental Carpet Design. Thames & Hudson ltd. London.
    • Monier-Williams. (1976), Sanskrit-English Dictionary, Oxford press
    • Smithsonian Institution , 1964-65, "7000 years of Iranian art", Washington DC.
دوره 1، شماره 2
اسفند 1399
صفحه 53-68
  • تاریخ دریافت: 15 اردیبهشت 1399
  • تاریخ بازنگری: 09 خرداد 1399
  • تاریخ پذیرش: 11 تیر 1399