نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار دانشکده فرش، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز
چکیده
شهر تبریز بهعنوان یکی از مهمترین مراکز تولید قالی ایران به شمار میرود. مسئله اصلی پژوهش حاضر وقوع تغییرات گسترده در طرح و نقش قالی تبریز مغایر با بنیانهای سنتی و بومی هنر ایران است. با توجه به اینکه طراحان، محور اصلی دنیای تولید قالی تبریز را تشکیل میدهند، هدف از این پژوهش شناخت فرآیندهای جامعهپذیری و تبیین رابطه میان نوع نظام آموزش و کیفیت الگوهای کنش آنان هست. پژوهش با استفاده از تحلیل محتوای دادههای کمی و کیفی حاصل از مطالعات کتابخانهای و مصاحبههای میدانی کمی و کیفی با بیست نفر از طراحان مطرح قالی تبریز به انجام رسیده است. نتایج نشان دادند، به علت عدم تکمیل چرخه آموزش طراحان قالی تبریز و سیالیت فرآیندهای جامعهپذیری آنان، میزان دسترسی این افراد به انواع قواعد و قراردادهای لازم برای کنش طراحی قالی نیز متفاوت هست. پیامد این کار، تنوع در کنشهای طراحان و انحراف از مبانی سنتی طراحی قالی هست. ازاینرو با توجه به نقش محوری نظام آموزش در جامعهپذیری و استمرار کنشهای افراد، ارتباط مستقیمی میان مبانی و اصول نظامهای آموزش و شیوه کنش مندی طراحان قالی تبریز وجود دارد. با اصلاح فرآیندهای جامعهپذیری طراحان قالی میتوان به ارتقای کیفیت کنشمندی طراحان قالی تبریز مطابق با معیارهای هنر سنتی ایران اقدام نمود. این پژوهش به لحاظ هدف از نوع پژوهش های کاربردی است که با استفاده از قابلیتهای روش تحقیق کیفی و به صورت توصیفی و تحلیلی و با رویکردی جامعه شناختی به انجام رسیده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Sociological Explanation of the Role of the Education System in Changing the Action Patterns of Carpet Designers
نویسنده [English]
Assistant Professor, Department of Carpet, Tabriz Islamic Art University, Tabriz
چکیده [English]
Tabriz is one of the major carpet production centers of Iran. In recent years, the vast majority of transition in designs and motifs of Tabriz carpets has caused numerous changes in stylistic personality and cultural foundations of Tabriz carpets, contrary to indigenous and traditional standards of Iranian art. Considering that carpet designers are regarded as the prime bases of Tabriz carpet production, the purpose of this research is to identify the sociability processes that explain the relationship between the type of education system and the quality of the action patterns of carpet designers. This research has been carried out with content analysis of quantitative and qualitative data gathered from library studies and field interviews with twenty well-known carpet designers of Tabriz. Results showed that due to incompleteness of training cycle, the diversity of sociability processes, and the access rate of carpet designers to different types of rules and agreements for designing actions yield different outcomes in the action pattern of designing. The consequence of this process is the variety of designer actions and deviations from traditional carpet designing methods. Therefore, with paying attention to the central role of education system in sociability, the direct relationship between the principles and foundations of educational systems and the methods of Tabriz carpet designer's action would be revived. In addition, by modifying the sociability processes of carpet designers, it is possible to improve the quality of the carpet designers' actions.
کلیدواژهها [English]